Denne artikel undersøger Willy Ørskovs pneumatiske skulpturer fra 1960’erne og 1970’erne med udgangspunkt i Gilles Deleuzes begreb om tidsbilledet. Artiklen argumenterer for, at skulpturerne besidder...
Christine Deichmanns (1869-1945) kunst udfordrede samtidens koloniale blikke på det grønlandske landskab og folk, og samtidig var hun en dansk kunstner i Grønland med alle...
Den palæstinensisk-danske kunstnerduo Larissa Sansour og Søren Linds "Tomorrow's Ghosts" omformulerer begreber om tid og identitet. Denne artikel undersøger udstillingens brug af hjemsøgelse og det...
I en tid med klima- og biodiversitetskriser, hvor vores forhold til vores omverden skal revurderes, kan landskabsmaleriet hjælpe os til at genbesøge vores historie med...
I foråret og sommeren 1907 var der en debat i Politiken, der omhandlede en række danske kunstnere og magtfordelingen på de danske kunstinstitutioner - debatten...
Et maleri af den pileskudte Skt. Sebastian registreres allerede i 1690 som del af den danske konges Kunstkammer. I denne artikel bliver maleriet for første...
Siden 1970’erne har fotografi været en del af Statens Museum for Kunsts samlingsområde for kunst på papir. Ud fra begrebet om fotografiet i et udvidet...
Hvad var Elisabeth Jerichau-Baumanns motivation for at male erotisk ladede portrætter af kvinder? Denne artikel præsenterer en queerteoretisk læsning af Jerichau-Baumanns orientalistiske portrætter af kvinder,...
Anna Sybergs (1870-1914) tilgang til kunsten kan anskues som et ’tilblivelsens rum’; som et sted, hvor et kunstnerisk og æstetisk nu bliver til. Denne artikel...
Denne artikel introducerer til feltet digital kunsthistorie med afsæt i en case: en visuel analyse ved hjælp af kunstig intelligens af digitale værkfotografier fra SMK...
I artiklen kontekstualiseres Anna Anchers maleri 'En vaccination' fra 1899 og datidens sundhedsfremmende tiltag. På uventet vis har Anchers maleri fået en fornyet aktualitet, og denne artikel udgives...
Artiklen undersøger Vilhelm Bjerke Petersens (1909-57) surrealistiske indsats i 1930erne – herunder udstillingen kubisme=surrealisme, som blev vist på Den Frie Udstillingsbygning i 1935.